Nieuws‎ > ‎

Techniek De blog van Cor P Berkel 20 september 2018

Geplaatst 20 sep. 2018 02:17 door Martin Kemperman   [ 12 okt. 2018 01:47 bijgewerkt ]
Autonomie is het hebben van de mogelijkheid om zelfstandig en onafhankelijk te zijn en te kunnen handelen. Zo wordt gesproken van een autonome auto zonder bestuurder. Het besturen van de auto is overgenomen door de computers. Zou dat de toekomst worden? En hoe ver kan dat doorgevoerd worden in de maatschappij? Als je het boek leest Homo Deus van Noah Harari wordt dat zeker de toekomst.

Zelf heb ik daar enige reserve bij. Het doet mij denken aan de oplossing van het file probleem. In mijn jonge jaren was ik werkzaam bij TNO en ontwikkelde daar een systeem van verkeersbeheersing. Nog niet zo geavanceerd als dat nu zou kunnen maar het idee en de opzet was gelijk aan waar nu naar gekeken wordt. Dat was in 1973. Ja je leest het goed, 45 jaar geleden en het is er nog niet.
Daar zijn wetten en praktische bezwaren die dat belemmeren. En daar beroept het publiek zich op en de politici volgen want die weten ook van niets. Zo is de minister van klimaat en economische zaken Wiebes de enige ingenieur in het huidige kabinet. En in de kamer zijn dat, op de 150 Kamerleden, er drie. Met technische problemen en benaderingen moet je daar dus niet zijn. Overigens Is dat in de top van veel ondernemingen niet anders. Vooral in de zorg, verzekeringen en banken is een ir. in de top een uitzondering.
Dus het lijkt mij dat Harari wel leuke vooruitzichten kan opschrijven maar dat het zo nog niet gaat werken. Dat blijkt simpel uit de maatschappelijke weerstand tegen het rekeningrijden. Ondanks de instemming van autoclubs zoals de ANWB en de Rai komt het er voorlopig niet. Maar het duurt nog even en dan kan het niet anders. Dat is niet jammer maar zo is de werkelijkheid. Het vraagt veel van mensen om op die manier te denken en te doen.

In maart 2018 botst een zelfrijdende auto van Uber van het merk Volvo op een vrouw met dodelijk gevolg. Dat zal gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de autonome auto. Uit een onderzoek van verzekeringsmaatschappijen blijkt dat auto's met slimme instrumenten 27% van de ongevallen veroorzaakten tegen 14% met auto's die geen slimme apparatuur hebben. De techniek staat voor niets maar zorgt niet voor meer veiligheid.
De reacties van de ondernemingen is overigens voorspelbaar. Namelijk dat er betere apparaten moeten komen. Dat is niet slim want je zou eerst moeten uitzoeken wat er aan de hand is. Misschien moet er ander apparatuur komen of moeten de bestuurders er mee leren om gaan. Kortom de techniek staat voor niets maar de gebruikers zijn de zwakke schakel.

Zo zou het ook kunnen gaan met de autonome auto. De auto is wel technisch volmaakt maar de andere weggebruikers in het verkeer zijn het probleem. Een bekend fenomeen want problemen liggen altijd aan een ander.

Comments