Nieuws‎ > ‎

Leer mij hoe te leven Frank Renssen

Geplaatst 1 sep. 2017 04:02 door Hagediensten Heuvelrug
De dichter van psalm 119 zoekt een intieme relatie met God. Hij vraagt Hem leer mij hoe te leven. Gaandeweg leert de dichter hoe hij zijn leven kan inrichten. Al wandelend door de psalm kom je de acht kernwoorden tegen, die Frits al genoemd heeft. Die kernwoorden zijn kapstokken die wij ieder van een kleur hebben voorzien. Wij hebben gekozen voor een wandeling langs een achtvormig pad, een lemniscaat, een doorlopend pad dat je steeds opnieuw kan lopen. Wij hebben ons ook laten inspireren door het Achtvoudige pad in het Boeddhisme, dat ook een gids is hoe te leven.

De kernwoorden
Voordat je gaat wandelen is het van belang zo open mogelijk te beginnen. Ontspan, maak je geest leeg, open je hart en gebruik al je zintuigen om signalen op te vangen, tekenen te zien en aanwijzingen voor de wandeling te ontdekken. We beginnen in het centrum van de acht. Het eerste en belangrijkste kernwoord van psalm 119 is Thora, in de NBG vertaalt met ‘’wet’’ maar het woord omvat meer. Het betekent eigenlijk ‘’onderwijzing’. Het leert ons hoe te leven, zoals ouders hun kinderen opvoeden tot zelfstandige mensen. Als je kiest voor het pad om liefdevol met elkaar samen te leven dan wijst God je de weg. De Thora staat voor Gods liefdevolle aanwezigheid in ons leven. Er zijn verschillende wijzen waarop je die liefde kan onderwijzen en kan overdragen. Door verhalen over liefde te vertellen, door met elkaar te praten over liefde, door die verhalen op te schrijven en door liefde voor te leven. Hoewel de boodschap in de afgelopen duizenden jaren hetzelfde blijft veranderen het medium en de verpakking steeds. Vandaar de verschillende ‘’symbolen’’ als mond, ganzenveer, kroontjespen, mobiele telefoon etc. De kleur van het eerste kernwoord is donkergrijs. De Thora is niet in een kleur weer te geven. Veel kleuren leveren bij menging ‘’grijs’’ op.

Dan rijst de vraag hoe jij dat verhaal vertelt?

We wandelen nu verder langs het achtvormige pad met de overige zeven kernwoorden als punten van bezinning. Bij het paarse punt ‘’richtlijn’’ aangekomen zie je legorails en enige regels van lied 904 met de vraag: kunnen wij dat lied in onze Hagediensten nog zingen? Je kunt je ook afvragen wat voor jou de belangrijkste richtlijn is in je leven.

Aangekomen bij het blauwe punt’’regels tref je een xylofoon op blauwe ondergrond aan met tonen die volgens bepaalde regels elkaar opvolgen. Strijk heel zachtjes met het stokje langs de twee octaven. Met een toonladder is de toonsoort eeuwen geleden vastgelegd en wij houden ons aan die regels als wij een lied zingen. Welke regels staan voor jou bovenaan als het je om de verhouding met je medemens gaat?

Bij het groene punt ‘’wetten’’ tref je artikel 1 van de grondwet aan. Een artikel dat je geacht wordt te kennen en er naar te leven maar in de praktijk houdt men zich er vaak niet aan. Je kunt je dan ook afvragen of er in jouw leven “ wetten’’ zijn die duurzaam in je hand zijn gegrift en voor jou onuitwisbaar zijn. In het algemeen veranderen wetten als de samenleving verandert.

Dan komt het gele punt ‘’geboden’’ in zicht en een verkeersbord doemt op, dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. De tegenligger heeft voorrang en jij moet wachten. Overtreding is strafbaar. Bestaan voor jou persoonlijk ook geboden waaraan je je moet houden?. Wat houdt dat voor jou in de praktijk in Je naaste evenveel als je zelf lief te hebben?

Neem even pauze. Zit je in je leven nog op de goede koers? Laat je je niet afleiden door prachtige zijpaden met schitterende vergezichten.? Neem even de rust en besef waar je mee bezig bent en ga na of je je wel voldoende open stelt om liefde te ontvangen en ruimte schept om liefde te geven.

Bij het oranje punt ‘’voorschriften’’ tref je een schoenenrek aan. Doe je schoenen uit en zet ze in het rek net zoals bij het betreden van een moskee of hindoetempel. Zijn er in de menselijke omgang voorschriften van blijvende aard?. Veel voorschriften blijken immers tijd- en plaats gebonden. Geldt dat ook voor samen vasten voor Pasen en samen voorbereiden op de Advent?.


Bij het rode punt ‘’woord’’ zie je het woord ‘’ja’’ verschijnen. Dat heb je bij je huwelijk uitgesproken. Ook Kamerleden, artsen, rechters geven met het woord ‘’ja’’ aan dat zij zich aan de belofte bij hun bevestiging zullen houden. Laten we nu stil staan bij onze relatie met God. In psalm 119 is er een voortdurende dialoog, waarbij de psalmdichter verwacht dat als hij zich volledig openstelt, zich aan richtlijnen, regels, geboden en voorschriften houdt, hij door God ondersteund, geholpen en beschermd wordt. Heb je vertrouwen in die dialoog?.Als ik bid antwoord gij dan? De dichter en jij mogen aanspraak maken op Gods liefde.


Het witte punt betreft het laatste kernwoord ‘’ belofte’’. Je ziet een doopjurk. Bij de doop beloven ouders het kind in christelijke traditie op te voeden. Wit is de kleur van het licht zoals wij dat ervaren. De belofte, die een bevrijding van angst en onzekerheid inhoudt, die je beschermt als je bespot, gehoond en vernederd wordt. Zoals in de vertaling van Oosterhuis”Gij levende, u zijt mijn deel van leven. Ik zal uw woorden bewaren. Beloofd is beloofd. Beleef jij dat ook zo of zou je het zo willen beleven? Heb je ook die ervaring in de praktijk van alle dag?

Aan het eind van de wandeling zou het gevoel je kunnen bekruipen dat als je je alleen maar strikt aan richtlijnen, regels, wetten, geboden en voorschriften houdt dat het dan voldoende zou zijn. Paulus is daar in zijn eerste brief aan de Korintiërs heel duidelijk over. Je kunt onberispelijk leven maar als je de liefde niet hebt dan zal het je niet helpen.

Het achtvormige pad houdt in dat je de wandeling steeds opnieuw kan doen om verder te leren en te ervaren. Daarom geven we de voorkeur aan de achtvormige lemniscaat, een wiskundig symbool voor oneindigheid en continuïteit.

Comments