Nieuws‎ > ‎

Data De blog van Cor P. Berkel 24 augustus 2018

Geplaatst 31 aug. 2018 03:42 door Martin Kemperman

Data zijn bekende gegevens over iets. En bij bigdata zijn er dat er heel veel. Vroeger noemden we kleine deeltjes van een geheel: fragmenten. Maar je kunt toch moeilijk de informatie die digitaal gebruikt wordt fragmentjes noemen. Dan lijkt het of alles gefragmenteerd is op internet. Met de term data is dat ineens heel anders.

Of niet? Zijn data niet gewoon fragmentjes van wat iemand is of doet?
En wat gebeurt er met die fragmentjes?
Die worden ten eerste verkocht en de koper wil die hebben omdat die daaruit iets kan weten over de personen of iets waar de data over gaan. En er wordt grof voor betaald. En hoe meer data je hebt (big data) hoe meer je weet. Op internet zullen die data over personen veelal ook over onszelf zijn.

Maar het zijn nog steeds fragmentjes en daarmee kun je geen totaal beeld maken van een persoon of een ding. Je kunt één schilderij ontleden in data zoals grootte en kleuren en dikte. Wellicht de ouderdom, allemaal belangrijk maar het echte schilderij kun je er niet mee maken.

Weten we hier iets van? Sinds het programma zomergasten van 12 augustus met mevr. Stikker weet ik wel beter. Internet- ondernemingen streven naar big data en dit idee is daar nog niet geland. Autofabrikanten en anderen zijn bezig om een automatisch rijdende auto te maken. Uit data, dus fragmentjes, van het gedrag van mensen proberen ze een bestuurder te construeren. Mevr. Stikker ziet dat niet goed gaan.

Ook een opvallende uitspraak is dat het internet mislukt is. Het is een netwerk van vooral commerciële partijen die bovendien geld verdienen aan de data van gebruikers. Nog even los van de privacy aspecten die onvoldoende aandacht krijgen
is dit een onfris verdienmodel. Maar over 25 jaar hebben we dat achter de rug en is er een beter bruikbaar internet.
Ik weet niet of ik daarin mee ga.

Maar duidelijk was wel dat de commerciële drive voor de verdere ontwikkeling van digitale diensten en producten niet de goede weg is. Alles is dan immers gericht op het geld verdienen terwijl het nut ervan vooral de sociale dienstverlening en de
maatschappij is.
Een indringend voorbeeld was de digitalisering van de bibliotheek van het klooster Montserrat in Spanje, door Google. Achteraf bleek uit de vragen van de journalist dat de abt geen idee had dat Google er geld mee gaat verdienen. Het heeft voor Google geen enkel maatschappelijk nut en de abt had dat wel als doel.
Er is dus werk de winkel om met de overheid en partijen in de maatschappij het internet om te bouwen.

Comments