Nieuws‎ > ‎

Cor's BLOG: Communicatie

Geplaatst 16 aug. 2018 10:33 door Martin Kemperman
Daar wordt veel over gesproken en geschreven en vaak is het ook leerzaam. Nog leerzamer is om het in de praktijk te volgen
en daarover na te denken. Een goed praktijkvoorbeeld is de communicatie van een zekere meneer Trump. Vooral hoe hij begon door eerst de berichten van journalisten, beleidsmedewerkers, deskundigen en zelfs ministers als fake news te bestempelen.Bij het publiek zal dan niemand meer geloven behalve dan Trump (en misschien de kerkleiders.) Voor Trump heeft dat het voordeel dat hij kan zeggen wat hij wil. En dat doet hij ook. Of het waar is en klopt wat hij zegt doet er niet toe hij wordt toch geloofd. Althans door zijn volgelingen, dus zijn kiezers. En dat zijn er zoveel dat de inschatting is dat hij ook voor de volgende zittingsperiode gekozen zou worden. Alle communicatie van Trump is gericht om verwarring te zaaien. Hij manipuleert dus een flink deel van de Amerikaanse bevolking. Het gebruik van Twitter is daarbij buitengewoon effectief. Daarbij ondersteund door de Russen die met trollen en nepaccounts dat ook doen. 
Een doortrapte wijze van communiceren die sindsdien ook veel meer wordt toegepast door anderen. Niemand die een Tweets van commentaar kan voorzien. Kort maar krachtig en zonder overleg wordt een boodschap de wereld in gestuurd. Als iedereen nu zou denken: “Hij tweet er maar lekker op los.”’ dan zou het effect wel overgaan. Maar de tweets worden uiterst serieus behandeld. Alsof het de waarheid is. 
Maar er zijn meer figuren die net als hij een loopje nemen met de communicatie. Die zijn net als Trump vooral uit zijn op de macht. Denk aan Erdogan van Turkije, Er worden door hem journalisten ontslagen, gevangen gezet, of zelfs vermoord. Om maar ze zorgen dat de bevolking vooral de leider hoort en die ook geloofd. Ook Victor Orban van Hongarije, Benjamin Netanyahu van Israël en de vorige minister van buitenlandse zaken van Engeland Boris Johnson wist er wel raad mee. 
Wat er gebeurt in dergelijke situaties is uit de geschiedenis te leren. Dictators zijn er voldoende geweest en een heel bekende is Hitler. Die een enorm aantal mensen bij elkaar wist te krijgen voor zijn beroemde redevoeringen. Een soort klassieke vorm van Twitter. Nu hoeft niemand meer zijn stoel uit om de leider toe te juichen, er wordt een tweet de wereld in gestuurd en via de media komt de boodschap bij de bevolking die kunnen gaan stemmen. Die bevolking hoeft alleen als respons alleen maar te gaan stemmen. En wel op de sterke man want daarover gaat de informatie die zij zien en horen. Andere informatie is nep-news dat weten ze dan wel. En er komt vrijwel geen commentaar op de beweringen. 
Even een voorbeeld van onjuiste informatie van de regering Trump. Hun belastingverlaging is niet in het voordeel is van de gewone werknemers. Dat wordt gezegd om kiezers te trekken. Want nu al staat vast dat belastingverlaging als winst bij de bedrijven terecht komt. Die kopen eigen aandelen in en verhogen de winstuitkering. 
Zo wordt er gecommuniceerd door de overheid in een democratisch land.
Comments