Nieuws


Het verhaal van de rupsen Joke de Zwaan

Geplaatst 12 okt. 2018 03:40 door Martin Kemperman

Hemel, hoe ziet dat eruit, wat moet ik me daar bij voorstellen?
Niemand van ons kan je dat vertellen, wij allemaal vragen ons dat af, en dat hebben mensen alle eeuwen door gedaan. In ieder geval zou het een plek zijn waar licht en warmte, vrijheid en lichtheid is.
En om elkaar te helpen, vertelden ze verhalen over hoe het er misschien eruit zou zien. Eén ervan wil ik jullie nu vertellen.

De rupsen

Een rupsenvolkje zit tevreden in een groot veld met boerenkool-struiken. Ze hebben zich lekker volgegeten, de avondzon verwarmt hun ruggetjes en terwijl ze wat zitten na te genieten zegt één van hen:
"Hoe zou het leven na dit leven eruit zien?"
"Het leven na dit leven???  Wat bedoel je?" vraagt een ander.
"Nou als wij oud zijn en ons leven tot een eind komt, wat dan, wat hoop je dat er dan zal zijn?"
"Ik denk, zegt een dikke, vette rups "dat we dan wakker worden in een groot veld vol spruiten, lekkere hapjes die altijd aanwezig zullen zijn."
"Ik droom ervan" zegt een oude rups "dat het een plek is waar we nooit meer bang hoeven te zijn voor vogels die ons oppikken, we kunnen dan gewoon rondkruipen zonder angst".
Alle rupsen knikten ja, en er valt een stilte.

Dan zegt een heel klein rups met een zachte stem: "Ik heb wel eens gehoord dat we dan vleugels zullen hebben en dat we onder de zon vrij kunnen fladderen."
Er barst een vrolijk gelach uit. "Die is goed gek! Vleugels??? Daar moet je nog klein en jong voor zijn om zoiets te kunnen bedenken."

Dan verstomt het gelach en valt er een stilte over het veld.

In memoriam Janneke van Reenen door Joke de Zwaan

Geplaatst 12 okt. 2018 03:04 door Martin Kemperman

 
Janneke, wie was zij als Janneke, als moeder, oma en vriendin?
Zondag 10 dagen geleden zaten we in de tuin van Sparenheide over haar te praten.
Tineke, haar dochter, haalde haar telefoon tevoorschijn en liet ons een foto zien van een vrouw op de fiets in de hongerwinter.
Een beeld dat staat in Leeuwarden.
Dat is voor mij mijn moeder …niet met voedsel, maar met geweren en verzetskranten in haar tassen.
Een meisje van 18, dat vol lef en vol hartstocht voor wat goed was met die levensgevaarlijke inhoud in haar fietstassen op weg ging.
Dit is zij, haastig en snel, met energieke trapbeweging.
Tegen de wind van de tijd in, oorlogstijd.
Het liep niet goed af. U heeft het vast wel eens gehoord, zij werd opgepakt en zat drie maanden gevangen.

Janneke is geboren in Rotterdam. Een vrolijk, liefdevol gezin. Haar vader was voor haar het levende bewijs van hoe ruimhartig geloof kan zijn. Liefde voor muziek, de rode draad in haar leven, werd haar met de paplepel ingegoten.
In haar laatste weken vertelde ze dat vele malen aan wie er bij haar op bezoek kwamen.
Ze ging naar de HBS, niet vanzelfsprekend voor die tijd.
Al heel jong, rond haar 16e werd zij verliefd op Jan van Reenen uit Driebergen
Door de oorlog duurde het tot 1949 voor zij in het huwelijk traden.
Ze gingen wonen boven de winkel van de ouders van Jan, kruidenierszaak van Reenen op de Traay, daar waar nu lijstenmaker en fietsenwinkel zijn gevestigd. Jan werkte daar, Janneke hielp vaak.
In 1950 werd Bernard geboren, een jaar later, 1951 Marleen daarna na nog weer 5 jaar Tineke en tot slot René in 1966, 10 jaar jonger dan Tineke.
Inmiddels woonden ze op de Prins Hendriklaan met heel veel plezier en had Jan gekozen voor een baan op de bank.
Janneke en Jan hadden een passie voor zeilen. Op het water met de wind om hun hoofd, waren zij gelukkig. René heeft het van geen vreemde.

Ze waren dol op Engeland en zijn daar vele malen geweest.
Toen Marleen en Tineke verliefd raakten op Vlieland, dat prachtige eiland, wel iets kleiner dan Engeland, ging Janneke ook daar graag heen.
Weer een andere passie van Janneke was muziek, Bach in het bijzonder. Tot enige jaren geleden had ze nog ieder jaar een abonnement voor een Barokserie in Vredenburg.
Er was veel goeds in haar leven, zoals haar werk op Kerk en Wereld. ook daar kon ze uren over vertellen.

Maar er waren ook heel zware tijden.
Bernard, veel te jong en op een intens verdrietige manier gestorven. Het leven was te zwaar voor hem. Jan die zo graag oud wilde worden, maar op zijn 74e stierf aan longkanker
Vandaag zal zij in het graf van Bernard en Jan te ruste worden gelegd.
Met alle verdriet pakte zij toch het leven weer op, deed actief mee in voorbereidingen van de de Hagediensten. Ze fietste het hele dorp door om bij vrienden langs te gaan. Ze schonk koffie, thee en wijn voor ieder die langs kwam. Speelde quatremains met Tineke, met Frits en Marieke. Ging met Heleen op vakantie naar plaatsen aan de kust.
Totdat haar ogen steeds slechter werden en ze noodgedwongen naar een aanleunwoning op Sparrenheide verhuisde. Daar leerde ze nieuwe vrienden kennen en kon ze zeggen: “het was niet makkelijk, maar toch, ik zit hier wel op een erg goede plaats.”

De laatste maanden, opgenomen in de zorgafdeling, waren niet altijd makkelijk.
We vierden nog haar 92e verjaardag waarbij ze, met de humor die haar eigen was, zei: “beter nu nog een keertje samen feest vieren dan wanneer iedereen opgetrommeld wordt voor mijn begrafenis.”

Janneke, ook vandaag zijn wij gekomen, met al onze herinneringen. Een vrouw om niet te vergeten.

Waterstof de blog van Cor P Berkel

Geplaatst 12 okt. 2018 01:52 door Martin Kemperman

Zou er beweging komen in de aanpak van de CO2 uitstoot? De klimaattafels hebben hun rapportages ingediend. De voorzitter werkgeversvereniging VNO-NCW deed in het FD een oproep om een plan te maken boven de partijen. Een plan gericht op een grote verandering voor alle sectoren. In een ander deel van het FD brak hij een lans voor het gebruik van waterstof als energiedrager.
De opwekking van elektrische energie met wind- en zonkracht is wel op orde en zal wel snel gaan groeien. Maar dan komt het probleem van de opslag van energie in zicht. Er wordt veel onderzoek gedaan naar opslag in accu’s. Met name voor kleine auto's en voor klein gebruik lukt dat aardig maar de grote doorbraak voor opslag van grote hoeveelheden energie is er niet.

Met elektriciteit kan waterstof gemaakt worden en dat kan goed vervoerd worden en geeft geen vervuiling. Met enige aanpassing kan het gasnet gebruikt worden voor transport. In de industrie wordt waterstof al veel gebruikt en voor de transportsector is het ook goed bruikbaar. Er moeten wel extra voorzieningen komen zoals tankstations en apparatuur voor verbranding en omzetting. Technisch kan dit allemaal.
Shell gaat al tankstations bouwen en er zijn al vrachtauto’s en bedrijfsauto’s die op waterstof rijden. Daarvoor moet de waterstof omgezet worden in elektriciteit met een brandstofcel. Waterstof kan ook direct als brandstof voor de motor gebruikt worden. Het afvalproduct is water. Er wordt nog van alles onderzocht maar de vooruitzichten zijn zodanig dat een overgang naar waterstof als energiedrager er aan komt.

Er is veel literatuur en voorlichtingsmateriaal beschikbaar. En toch moet je dat niet zoeken in de media. Zowel de dagbladen als de TV doen er weinig mee en het grote publiek heeft de klok horen luiden…………. Terwijl dat moet zorgen voor de grote omzetting. Want het eerste probleem is nu een kip en ei probleem.
De omvang van de toepassingen moet groeien maar dat gebeurt alleen als de kosten laag zijn. En de kosten gaan pas omlaag als er er voldoende omzet is. Hier moet dus de overheid een rol in spelen met subsidies en stimuleringsmaatregelen. De politiek moet dus een keus maken. En dat is lastig. Er wordt nu een probleem bij gemaakt door de suggereren dat de kosten voor de omschakeling bij de minst draagkrachtigen komen te liggen.

In de regering is het CDA met de VVD bang dat ons land in Europa voor de troepen uit loopt met het klimaatbeleid. Terwijl we ver achter de troepen aan sukkelen. Zo komen we er dus niet uit. Bij een verandering moet iemand het voortouw nemen. Neemt niemand dat voortouw dan is het ook een gemiste kans. Ondernemingen hebben veel geld en ook belang bij het innoveren en investeren in de toekomst.
Het gaat dan niet alleen om het belang van de onderneming of om ons mooie land, maar om de toekomst en vooral om die van onze kinderen en kleinkinderen.

Techniek De blog van Cor P Berkel 20 september 2018

Geplaatst 20 sep. 2018 02:17 door Martin Kemperman   [ 12 okt. 2018 01:47 bijgewerkt ]

Autonomie is het hebben van de mogelijkheid om zelfstandig en onafhankelijk te zijn en te kunnen handelen. Zo wordt gesproken van een autonome auto zonder bestuurder. Het besturen van de auto is overgenomen door de computers. Zou dat de toekomst worden? En hoe ver kan dat doorgevoerd worden in de maatschappij? Als je het boek leest Homo Deus van Noah Harari wordt dat zeker de toekomst.

Zelf heb ik daar enige reserve bij. Het doet mij denken aan de oplossing van het file probleem. In mijn jonge jaren was ik werkzaam bij TNO en ontwikkelde daar een systeem van verkeersbeheersing. Nog niet zo geavanceerd als dat nu zou kunnen maar het idee en de opzet was gelijk aan waar nu naar gekeken wordt. Dat was in 1973. Ja je leest het goed, 45 jaar geleden en het is er nog niet.
Daar zijn wetten en praktische bezwaren die dat belemmeren. En daar beroept het publiek zich op en de politici volgen want die weten ook van niets. Zo is de minister van klimaat en economische zaken Wiebes de enige ingenieur in het huidige kabinet. En in de kamer zijn dat, op de 150 Kamerleden, er drie. Met technische problemen en benaderingen moet je daar dus niet zijn. Overigens Is dat in de top van veel ondernemingen niet anders. Vooral in de zorg, verzekeringen en banken is een ir. in de top een uitzondering.
Dus het lijkt mij dat Harari wel leuke vooruitzichten kan opschrijven maar dat het zo nog niet gaat werken. Dat blijkt simpel uit de maatschappelijke weerstand tegen het rekeningrijden. Ondanks de instemming van autoclubs zoals de ANWB en de Rai komt het er voorlopig niet. Maar het duurt nog even en dan kan het niet anders. Dat is niet jammer maar zo is de werkelijkheid. Het vraagt veel van mensen om op die manier te denken en te doen.

In maart 2018 botst een zelfrijdende auto van Uber van het merk Volvo op een vrouw met dodelijk gevolg. Dat zal gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de autonome auto. Uit een onderzoek van verzekeringsmaatschappijen blijkt dat auto's met slimme instrumenten 27% van de ongevallen veroorzaakten tegen 14% met auto's die geen slimme apparatuur hebben. De techniek staat voor niets maar zorgt niet voor meer veiligheid.
De reacties van de ondernemingen is overigens voorspelbaar. Namelijk dat er betere apparaten moeten komen. Dat is niet slim want je zou eerst moeten uitzoeken wat er aan de hand is. Misschien moet er ander apparatuur komen of moeten de bestuurders er mee leren om gaan. Kortom de techniek staat voor niets maar de gebruikers zijn de zwakke schakel.

Zo zou het ook kunnen gaan met de autonome auto. De auto is wel technisch volmaakt maar de andere weggebruikers in het verkeer zijn het probleem. Een bekend fenomeen want problemen liggen altijd aan een ander.

Optimisme De blog van Cor P Berkel 10 september

Geplaatst 14 sep. 2018 01:19 door Martin Kemperman   [ 14 sep. 2018 04:55 bijgewerkt ]

Optimisme is wel het belangrijkste woord in het interview in het programma de Zomergasten van de VPRO met minister Eric Wiebes. Het is een buitengewoon interview door de inzichten van Wiebes in zijn werkwijze en denken. Vooral voor niet-technisch opgeleiden geeft hij inzichten die voor hen bruikbaar zijn.

Het begint al met de uitgangspunt dat hij optimistisch is in alles wat hij doet. Hij gaat voor vooruitgang. Als je wat doet kom je altijd ergens uit. Misschien niet precies daar waar je wilde zijn. En soms zit het tegen en moet je er voor vechten. Maar het werkt om wat te doen. En je kunt intussen altijd  leren van de situatie waar je in terecht komt en dan opnieuw een plan maken.
Hij is optimistisch over het streven naar verbetering. Daar moet je niet alleen over praten maar ook aan werken. Hij is wat dat betreft een echte techneut, Dr.Ir. in de werktuigbouwkunde. Voor mij als techneut heel herkenbaar. Elk apparaat, kapot of nog niet bestaand, moet wel eerst gemaakt worden. Pas dan weet je wat er aan de hand is.

En daar heeft Eric Wiebes de volgende werkwijze voor:
1. Maak een analyse van het probleem en verzamel daar gegevens en feiten over.
2. Stel het doel wat je wilt bereken en bepaal of dat realistisch en haalbaar is.
3. Ga aan de slag en wees bereid om daarvoor te vechten.
4. Bepaal wat je vervolgens moet doen want waarschijnlijk heb je het eerste doel niet bereikt. Begin dan weer bij 1.

Er is dan vooruitgang geboekt. Niets kan mislukken. Belangrijk bij de eerste stap is dat je beelden en feiten uit elkaar haalt. En er zijn veel nep feiten en beelden die onjuiste informatie geven over de werkelijkheid. Dat is een probleem vooral bij de sociale media. Het gaat om feiten vaststellen op basis van onderzoek en deskundigheid

Wiebes vindt ook dat economie niet gaat over geld maar over nut. Dat leerde ik er dan weer van. Groei van de economie is nodig want dan kan het ook aan de vooruitgang besteed worden. Zo kunnen we energietransmissie betalen. Het kost wel wat maar het is vooruitgang voor iedereen en daar mag je best wat voor over hebben.

Hij vindt werk een manier om nut te geven aan je leven. Betaald of onbetaald werk dat maakt niet uit. Maar werk is een manier om de samenleving draaiende te houden en te verbeteren. Met werk kun je ook samenwerken daarom is het nuttig om iedereen vooral ook asielzoekers aan het werk te krijgen.

In het bovenstaande heb ik kort weergegeven wat voor mij de belangrijkste punten uit het interview met hem zijn. Daar zag ik veel in dat voor directies en bestuurders een nieuw inzicht kan opleveren. In mijn werk als adviseur en bestuurder heb ik ook veel van die ideeën en gedachten gebruikt.

De belangrijkste is toch wel dat je optimistisch moet zijn en gericht op vooruitgang en altijd zaken aan moet pakken. Je hoeft er zelf niet beter van te worden maar het maakt je leven rijker.

 

Een muzikant aan het woord

Geplaatst 31 aug. 2018 04:24 door Martin Kemperman

                                                         ---------
                                                        --------

Data De blog van Cor P. Berkel 24 augustus 2018

Geplaatst 31 aug. 2018 03:42 door Martin Kemperman


Data zijn bekende gegevens over iets. En bij bigdata zijn er dat er heel veel. Vroeger noemden we kleine deeltjes van een geheel: fragmenten. Maar je kunt toch moeilijk de informatie die digitaal gebruikt wordt fragmentjes noemen. Dan lijkt het of alles gefragmenteerd is op internet. Met de term data is dat ineens heel anders.

Of niet? Zijn data niet gewoon fragmentjes van wat iemand is of doet?
En wat gebeurt er met die fragmentjes?
Die worden ten eerste verkocht en de koper wil die hebben omdat die daaruit iets kan weten over de personen of iets waar de data over gaan. En er wordt grof voor betaald. En hoe meer data je hebt (big data) hoe meer je weet. Op internet zullen die data over personen veelal ook over onszelf zijn.

Maar het zijn nog steeds fragmentjes en daarmee kun je geen totaal beeld maken van een persoon of een ding. Je kunt één schilderij ontleden in data zoals grootte en kleuren en dikte. Wellicht de ouderdom, allemaal belangrijk maar het echte schilderij kun je er niet mee maken.

Weten we hier iets van? Sinds het programma zomergasten van 12 augustus met mevr. Stikker weet ik wel beter. Internet- ondernemingen streven naar big data en dit idee is daar nog niet geland. Autofabrikanten en anderen zijn bezig om een automatisch rijdende auto te maken. Uit data, dus fragmentjes, van het gedrag van mensen proberen ze een bestuurder te construeren. Mevr. Stikker ziet dat niet goed gaan.

Ook een opvallende uitspraak is dat het internet mislukt is. Het is een netwerk van vooral commerciële partijen die bovendien geld verdienen aan de data van gebruikers. Nog even los van de privacy aspecten die onvoldoende aandacht krijgen
is dit een onfris verdienmodel. Maar over 25 jaar hebben we dat achter de rug en is er een beter bruikbaar internet.
Ik weet niet of ik daarin mee ga.

Maar duidelijk was wel dat de commerciële drive voor de verdere ontwikkeling van digitale diensten en producten niet de goede weg is. Alles is dan immers gericht op het geld verdienen terwijl het nut ervan vooral de sociale dienstverlening en de
maatschappij is.
Een indringend voorbeeld was de digitalisering van de bibliotheek van het klooster Montserrat in Spanje, door Google. Achteraf bleek uit de vragen van de journalist dat de abt geen idee had dat Google er geld mee gaat verdienen. Het heeft voor Google geen enkel maatschappelijk nut en de abt had dat wel als doel.
Er is dus werk de winkel om met de overheid en partijen in de maatschappij het internet om te bouwen.

Themadienst Water bron van leven 19 augustus 2018 Frank Rensen

Geplaatst 31 aug. 2018 02:46 door Martin Kemperman

In de teksten, die we in deze dienst gebruiken, zijn verschillende zienswijzen over het thema water opgenomen. In de voorbereidingsgroep was duidelijk dat we ons moeten beperken omdat het thema water zo veel aspecten bevat dat we er zo maar een cyclus van diensten aan zouden kunnen wijden.
In deze overweging wil ik een paar aspecten aanstippen en wat dieper ingaan op de rol die water speelt in de diverse religies en op het verhaal van de Samaritaanse vrouw.

De rol van water in religies

Christendom
Laten we teruggaan naar de Christenen onder het Romeinse rijk, die toen nog meedogenloos vervolgd werden. Van 160- 230 leefde in Noord Afrika een zoon van een Romeinse officier, die Tertulianus heette. Hij schreef onder andere een commentaar over de doop en hij begint bij Genesis waar de geest van God over de wereldzee zweefde Hij schrijft: ‘’Voordat er iets bestond rustte het water als een oervorm bij God Het staat aan het begin van alles.Terwijl in het begin alles in het niets was gehuld, de duisternis grenzeloos, de hemel vormeloos en de aarde leeg was, bestond het vloeibare element water, helder, niet samengesteld en rein uit zich zelf’’.

Islam
Water is volgens de Koran ook de bron van alle leven. In de sura 21vers 30. lezen we dat God uit water al het levende heeft gemaakt.1 In de volgende verzen wordt gespecificeerd dat zowel mens als dier uit water geschapen zijn: “En Hij is het die uit water een mens geschapen heeft en hem dan gemaakt heeft tot bloed- en aanverwant;..”

Jodendom
Het scheppingsverhaal en de rol van water spelen bij het Jodendom dezelfde rol als bij het Christendom
Het handen wassen neemt een belangrijke plaats in binnen het Jodendom. De rabbijnen hebben het priesterlijk ritueel van het handen wassen in de tempel overgebracht naar de huiselijke omgeving. Er zijn talloze voorschriften inzake het handen wassen. Door handen te wassen verheft de mens zich spiritueel. Naast handen wassen kent het Jodendom de mikwe, een reinigingsbad in de synagoge. Het mikwe[ of mikwa[] betekent letterlijk 'levendig water' en is een belangrijk reinigingsritueel in het Jodendom. Het doel is hierbij niet alleen de hygiëne, maar ook de spirituele reinheid..

Hindoeisme
Ook bij het Hindoeïsme (het woord komt van het Perzische ‘hindoe’, dat rivier betekent!) wordt veel waarde gehecht aan water. Brahma creëerde het universum vanuit een gouden ei. .
Eerst maakte hij de wateren en bracht een zaad in hen aan.
Het groeide uit tot een ei, dat door Brahma werd opengespleten.
Uit de gouden helft ontstonden de wateren, ·Uit de zilveren helft de aarde.
Uit het ei kwam de gehele schepping voort.

Boeddhisme
Boeddhisten gebruiken wierrook, kaarsen en water bij offers in tempels en thuisaltaren. Het water wordt over de Boeddha heen gegooid. Water staat voor ‘hart, liefde en goed doen.’ Zoals water overal naar toe loopt en dingen doordrenkt, zo is het ook met de dingen die je met je hart uit liefde doet.

Water bron van leven

Het denkbeeld van de oerwateren van de oceaan van het eerste begin is bijna universeel.en we vinden het in alle religies . Het is de levensadem en evenals de aarde ook het universele symbool voor vruchtbaarheid en groeikracht. Ook wij zijn uit water geboren en bestaan evenals de aarde voor 70% uit water
Het denkbeeld van Tertulianus sluit aan bij aantal recente theorieën over het leven dat is ontstaan uit een zogenaamde oersoep. De oersoep is een mengsel van organische stoffen en water, dat ontstaan is door reacties in de oeratmosfeer van de aarde.

Twee gezichten van water

Christendom

Zowel de Bijbel en de vroege kerkvaders als huidige wetenschappers zien water als bron van leven maar zoals we gezongen hebben heeft water twee gezichten: dood en leven. In de dooprite zou men niet alleen een herhaling van de schepping maar ook van de zondvloed kunnen herkennen. In dat licht bezien zou je de zondvloed als een teken van wedergeboorte kunnen zien waarmee met water de misdaden van de wereld worden weg gewassen. Het doopwater krijgt daarom namen als
-zuiverende stroom,
-levende stroom,
-verwekkend water en
-vruchtbare regen.

Islam
De islam kent een wassing voor elk gebed in de moskee en een uitgebreide rituele wassing na de dood, zodat de overledene rein en zonder zonden voor Allah kan verschijnen...

Hindoeisme
De Ganges neemt een bijzondere plaats in bij het Hindoeïsme. Elke Hindoe moet één keer in zijn leven de Ganges gezien hebben en erin gebaad hebben. De gelovige vult een fles met water en die fles wordt ook later meegenomen naar het gebed in de tempel. Het is de gewoonte om bij een stervende een druppel Ganges-water in de mond te doen, eerst door de zoon, dan door de andere familieleden. Na de crematie wordt de as verstrooid in de Ganges.
De ironie is dat de Ganges een van de meest vervuilde rivieren ter wereld is. Bedrijven en omwonenden dumpen van alles en nog wat in de rivier. Onlangs vaardigde een milieurechtbank nieuwe strenge richtlijnen uit:. Wie nu nog afval in de rivier dumpt, krijgt een hoge boete. De rechtbank bepaalde ook dat de honderden leerlooierijen in Kanpur moeten verdwijnen..

Boeddhisme
Voor Boeddhisten symboliseert water ook samenhang, flexibiliteit. en voortdurende verandering. Dat is ook terug te vinden in de begrafenisceremonie. Na het sterven: schenkt een familielid of vriend van de overledene water in een lege kom tot die overloopt in een andere, eronder gehouden kom. Daarbij moeten woorden gezegd worden met de volgende strekking: ‘Laat de reine gedachte van goede wil worden gedeeld door mijn familielid en moge hij gelukkig zijn. Zoals water vanuit de rivieren stroomt om de oceaan te vullen, zo mogen welzijn en verdienstelijkheid binnen in ons overstromen en de overledene bereiken.

Drinken en dorst

In het verhaal van de Samaritaanse vrouw zitten vele lagen:
- een ontmoeting tussen een man en een vrouw,
- een Jood en een Samaritaanse,
- een verlosser en een verstoten vrouw,
- drinkwater uit de bron en geestelijk ‘’levend’’water waarvan Jezus zelf de bron is.
Jezus is minder geïnteresseerd in de tegenstellingen tussen man en vrouw en tussen Jood en Samaritaanse. Hij bepaalt zich tot dorst naar drinkwater en levend water.
De eenzame vrouw stelt zich aanvankelijk terughoudend op naar een vreemde Joodse man die haar te drinken vraagt, terwijl ze van binnen hunkert naar aandacht en liefde. Jezus tracht haar duidelijk te maken dat er naast drinkwater uit de put ook water bestaat, dat je dorst voorgoed kan lessen. Het gaat dan niet langer over de vloeistof water maar over water als metafoor voor ontvangen van en verlangen naar aandacht en liefde. Door levend water te drinken ontstaat er een intens verlangen naar totale liefde voor. Iemand die je helemaal begrijpt, waar je helemaal in opgaat, die volkomen van je houdt, die er altijd voor je is. Jezus zelf is de bron van levend water. Je moet je dan net als Jezus wel openstellen om die liefde te kunnen ontvangen. Dan mag je het verleden en je tekortkomingen van je afwassen en word je net als bij een doop herboren. De vraag is of wij bereid zijn en voldoende vertrouwen hebben om ons over te geven. Wij zoeken dat vertrouwen als wij regelmatig zingen:” Als ik u roep vraag ik u antwoordt gij mij. Als ik u roep, zie mij aan. Als ik u roep, antwoordt gij dan.”

Communicatie. Cor P. Berkel's Blog

Geplaatst 17 aug. 2018 04:52 door Martin Kemperman

Daar wordt veel over gesproken en geschreven en vaak is het ook leerzaam. Nog leerzamer is om het in de praktijk te volgen
en daarover na te denken. Een goed praktijkvoorbeeld is de communicatie van een zekere meneer Trump. Vooral hoe hij begon door eerst de berichten van journalisten, beleidsmedewerkers, deskundigen en zelfs ministers als fake news te bestempelen.Bij het publiek zal dan niemand meer geloven behalve dan Trump (en misschien de kerkleiders.) Voor Trump heeft dat het voordeel dat hij kan zeggen wat hij wil. En dat doet hij ook. Of het waar is en klopt wat hij zegt doet er niet toe hij wordt toch geloofd. Althans door zijn volgelingen, dus zijn kiezers. En dat zijn er zoveel dat de inschatting is dat hij ook voor de volgende zittingsperiode gekozen zou worden. Alle communicatie van Trump is gericht om verwarring te zaaien. Hij manipuleert dus een flink deel van de Amerikaanse bevolking. Het gebruik van Twitter is daarbij buitengewoon effectief. Daarbij ondersteund door de Russen die met trollen en nepaccounts dat ook doen. 
Een doortrapte wijze van communiceren die sindsdien ook veel meer wordt toegepast door anderen. Niemand die een Tweets van commentaar kan voorzien. Kort maar krachtig en zonder overleg wordt een boodschap de wereld in gestuurd. Als iedereen nu zou denken: “Hij tweet er maar lekker op los.”’ dan zou het effect wel overgaan. Maar de tweets worden uiterst serieus behandeld. Alsof het de waarheid is. 
Maar er zijn meer figuren die net als hij een loopje nemen met de communicatie. Die zijn net als Trump vooral uit zijn op de macht. Denk aan Erdogan van Turkije, Er worden door hem journalisten ontslagen, gevangen gezet, of zelfs vermoord. Om maar ze zorgen dat de bevolking vooral de leider hoort en die ook geloofd. Ook Victor Orban van Hongarije, Benjamin Netanyahu van Israël en de vorige minister van buitenlandse zaken van Engeland Boris Johnson wist er wel raad mee. 
Wat er gebeurt in dergelijke situaties is uit de geschiedenis te leren. Dictators zijn er voldoende geweest en een heel bekende is Hitler. Die een enorm aantal mensen bij elkaar wist te krijgen voor zijn beroemde redevoeringen. Een soort klassieke vorm van Twitter. Nu hoeft niemand meer zijn stoel uit om de leider toe te juichen, er wordt een tweet de wereld in gestuurd en via de media komt de boodschap bij de bevolking die kunnen gaan stemmen. Die bevolking hoeft alleen als respons alleen maar te gaan stemmen. En wel op de sterke man want daarover gaat de informatie die zij zien en horen. Andere informatie is nep-news dat weten ze dan wel. En er komt vrijwel geen commentaar op de beweringen. 
Even een voorbeeld van onjuiste informatie van de regering Trump. Hun belastingverlaging is niet in het voordeel is van de gewone werknemers. Dat wordt gezegd om kiezers te trekken. Want nu al staat vast dat belastingverlaging als winst bij de bedrijven terecht komt. Die kopen eigen aandelen in en verhogen de winstuitkering. 
Zo wordt er gecommuniceerd door de overheid in een democratisch land.

Cor's BLOG: Communicatie

Geplaatst 16 aug. 2018 10:33 door Martin Kemperman

Daar wordt veel over gesproken en geschreven en vaak is het ook leerzaam. Nog leerzamer is om het in de praktijk te volgen
en daarover na te denken. Een goed praktijkvoorbeeld is de communicatie van een zekere meneer Trump. Vooral hoe hij begon door eerst de berichten van journalisten, beleidsmedewerkers, deskundigen en zelfs ministers als fake news te bestempelen.Bij het publiek zal dan niemand meer geloven behalve dan Trump (en misschien de kerkleiders.) Voor Trump heeft dat het voordeel dat hij kan zeggen wat hij wil. En dat doet hij ook. Of het waar is en klopt wat hij zegt doet er niet toe hij wordt toch geloofd. Althans door zijn volgelingen, dus zijn kiezers. En dat zijn er zoveel dat de inschatting is dat hij ook voor de volgende zittingsperiode gekozen zou worden. Alle communicatie van Trump is gericht om verwarring te zaaien. Hij manipuleert dus een flink deel van de Amerikaanse bevolking. Het gebruik van Twitter is daarbij buitengewoon effectief. Daarbij ondersteund door de Russen die met trollen en nepaccounts dat ook doen. 
Een doortrapte wijze van communiceren die sindsdien ook veel meer wordt toegepast door anderen. Niemand die een Tweets van commentaar kan voorzien. Kort maar krachtig en zonder overleg wordt een boodschap de wereld in gestuurd. Als iedereen nu zou denken: “Hij tweet er maar lekker op los.”’ dan zou het effect wel overgaan. Maar de tweets worden uiterst serieus behandeld. Alsof het de waarheid is. 
Maar er zijn meer figuren die net als hij een loopje nemen met de communicatie. Die zijn net als Trump vooral uit zijn op de macht. Denk aan Erdogan van Turkije, Er worden door hem journalisten ontslagen, gevangen gezet, of zelfs vermoord. Om maar ze zorgen dat de bevolking vooral de leider hoort en die ook geloofd. Ook Victor Orban van Hongarije, Benjamin Netanyahu van Israël en de vorige minister van buitenlandse zaken van Engeland Boris Johnson wist er wel raad mee. 
Wat er gebeurt in dergelijke situaties is uit de geschiedenis te leren. Dictators zijn er voldoende geweest en een heel bekende is Hitler. Die een enorm aantal mensen bij elkaar wist te krijgen voor zijn beroemde redevoeringen. Een soort klassieke vorm van Twitter. Nu hoeft niemand meer zijn stoel uit om de leider toe te juichen, er wordt een tweet de wereld in gestuurd en via de media komt de boodschap bij de bevolking die kunnen gaan stemmen. Die bevolking hoeft alleen als respons alleen maar te gaan stemmen. En wel op de sterke man want daarover gaat de informatie die zij zien en horen. Andere informatie is nep-news dat weten ze dan wel. En er komt vrijwel geen commentaar op de beweringen. 
Even een voorbeeld van onjuiste informatie van de regering Trump. Hun belastingverlaging is niet in het voordeel is van de gewone werknemers. Dat wordt gezegd om kiezers te trekken. Want nu al staat vast dat belastingverlaging als winst bij de bedrijven terecht komt. Die kopen eigen aandelen in en verhogen de winstuitkering. 
Zo wordt er gecommuniceerd door de overheid in een democratisch land.

1-10 of 175